Haber

Betonu midye kabukları olan köprü sinirimi bozdu.

İSTANBUL’da beklenen olası sarsıntı, köprü, üst geçit ve viyadüklerin sağlamlığını da gündeme getirdi. Kritik noktada bulunan Maltepe bağlantı köprüsünün betonunda beliren midye kabukları tedirgin etti. İstanbul Teknik Üniversitesi Yapı Malzemeleri Laboratuvar Sorumlusu İnşaat Yüksek Mühendisi Prof. Dr. Hasan Yıldırım, köprünün incelenerek tesviye ve güçlendirme yapılması gerektiğini belirtti. Yıldırım, “Burada beton yüzeyde aşınmalar var. Aşınma yerlerinde açıklıklar var ve çatlama olan yerlerde demirlerin paslandığını görüyorum. Bu gibi köprülerin incelenip elden geçirilmesi, gerekirse onarılması gerekiyor.” ,” dedi Yıldırım. Jeofizik Yüksek Mühendisi Sarper Celasun ise “Beton kalitesi oldukça düşük. Deniz kumu kabuğu olan yapılar zaten riskli” dedi.

CRAMSHELLS ŞİKAYETLERİNİ GÖRMEK

Türkiye’yi sarsan büyük depremlerin ardından gözler İstanbul’a çevrildi. Uzmanlar kentteki yapı stokunu tartışırken kritik noktalarda köprü, üst geçit ve viyadüklere dikkat çekiyor. Yıkılmalarıyla ilgili olası sarsıntılarda yardımın gelmesini engelleyecek yapıların güçlendirilmesi gerektiği vurgulanıyor. D100 Karayolu üzerindeki Maltepe’deki bağlantı köprüsü de o noktalardan biri. Köprünün betonundan paslı ve yamulmuş demirler, çatlamış duvarlar ve midye kabuklarının ortaya çıkmasının ardından İBB’ye şikayet yağmuru yağdı.

“Köprülerin kirişlerinin düştüğü durumlar oldu”

İstanbul Teknik Üniversitesi Yapı Malzemeleri Laboratuvar Sorumlusu İnşaat Yüksek Mühendisi Prof. viyadük perdeleri üzerindeki köprüler.Araçlar o köprü kirişlerinin üzerinden geçer.Deprem salınımları olduğu zaman viyadükler üzerindeki köprülerin kirişlerinin düştüğü durumlar olmuştur.Bu düşmeler.Yapıldıktan sonra önlem almak için çalışmalar yapılmıştır. Bu köprü kirişlerinin kenarlarına kaymamaları için çelik profiller ve kaydırmaz elemanlar yerleştirildi.Bu olayların yaşanmaması için kirişlerin takılması gerektiğinden önlem alındı” dedi.

“BUNLAR AŞIRI YÜKLENİRSE UZUN ÖMÜRLÜ KÖPRÜLERE DÖNÜŞÜRLER”Prof. Marmara ve İstanbul’da yaşanması beklenen depremi hatırlatan Dr. Hasan Yıldırım, Maltepe bağlantı köprüsünün yıprandığını söyledi. Köprünün incelenip iyileştirilerek güçlendirilmesi gerektiğini ifade eden Yıldırım, “Burada beton yüzeyde aşınmalar var. Aşınma olan yerlerde açıklıklar var, aşınma olan yerlerde demirlerin paslanmış olduğunu görüyorum. Bozulmadır.Böylece köprülerin muayenesi ve revizyonu gerekirse onarılması gerekir.Bunlar yapılmazsa ömürleri kısalır.Bu demir pası temizlenir,çapta azalma olursa adapte edilmesi gerekecek.Yapacağımız bu tamirler aşınmış yerlerin güzelleşmesi anlamına geliyor.Masalar buradan alınabilir demirler incelenebilir,çapta azalma varsa adaptasyon dışında güçlendirme yapılabilir. iyi ki görmüşsünüz.Bunlar elden geçirilirse ömürleri uzar.Köprü yapılır.Deprem olduğunda bu kirişlerin düşmesi sorun olur.Yüzey yıpransa bile , sorun olmaz ama üzerindeki kirişler sh düşmemeli. Burası rotasyonun etkisiyle dağılmıştır. örgü örüyor Ancak soğuk havalarda su donduğunda dökülebildiği için tuzun etkisiyle yüzey soyulmuştur. Soğuktan ıslanan zeminin donmuş ve parçalanmış olduğunu gösterir. Köprünün ana perdesinin elden geçirilip adapte edilmesi gerekiyor, yapılmazsa zamanla çapalar azalacak, sallanma açısından riskli hale gelecek” dedi.

“Maalesef BU YER DIŞ ETKENLERE ÇOK AÇIK” Jeofizik Mühendisi Sarper Celasun, “Depremde yerin titremesine ve binanın rezonansına bakıyorum. Maalesef burası dış etkenlere çok maruz kalmış. Bunlardan dolayı içinde korozyon oluşmuş beton kalitesi düşmüş sıkıntılı bir yapı depremde yapının tam olarak ne olacağını söylemek için zemini nasıl etkileyeceğini de söylememiz gerekiyor. depremde zemin nasıl sallanacak diye.Yapının bulunduğu yerden ne kadar deprem meydana geldiğine bakıyoruz.Zemin üzerinde ölçüm yapıyoruz.Burada gördüğünüz açıklıklar ve içindeki deniz kabukları beton kalitesinin ne kadar iyi olduğunu gösteriyor. düşük.Artık etkenlere maruz kalarak ufalandığını görüyoruz.Ütüler yaprak gibi dökülmeye başladı.Bu demirlerin sağlamlığından artık söz edilemez.Bu yapı belli ki çok sağlıksız ve incelenmesi gerekiyor. tekrar girdi. Bu ultrason cihazı ile duvarlara zarar vermeden betonun kalitesini ölçeceğiz. Betonun içinde Yüksek frekanslı ses dalgası göndererek betona zarar vermeden ölçümünü yapıyoruz. Sismik yüksek frekanslı ses dalgalarının betona ulaşma sürelerine bakıyoruz. Ses dalgası alıcıdan vericiye ne kadar hızlı giderse, beton kalitesi o kadar yüksek olur. Burada zamanı okuyoruz. Beton kalitesi şu anda oldukça düşük. Bu bahiste sadece yapı değil, mekan da çok değerlidir. İkisinin de değerlendirilmesi gerekiyor ama deniz kumu kabuklu yapılar gibi sağlıksız yapılar esasen riskli” dedi.

Fatma Akçay, her sabah işe gitmek için toplu ulaşımı beklediğini belirterek, “Felaket iç açıcı değil. Bunlardan çok var. Anadolu yakasındaki birçok köprüde bu tür görüntüler var. Daha duyarlı olmaları gerekiyor. İnsani durum böyle.” “Hayatınızın o kadar ucuz olduğunu düşünmüyorum” dedi.Can Uzun, “Gördüğünüz gibi bir şey söylemeye gerek var mı? Birazdan çökecek, söze gerek yok.” Enes Dalkılıç, “Paslı demirler var. Deprem konusu gündemde iken duvarlara çim asmak yerine bunları tamir etsinler.” İBB’den herhangi bir açıklama yapılmadı.

– İstanbul

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu